שיטת הפילאטיס פותחה ע"י ג'וזף פילאטיס, גרמני שהיגר לארה"ב  בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת. פילאטיס הצעיר עסק בשיטות אימון גופני  רבות ומגוונות מזרחיות ומערביות ואיחד אותן לשיטת "הקונטרולוגיה". מטרת השיטה היא לאמן את הגוף כך שיוכל לבצע את מטלות היומיום בצורה הנוחה ביותר ובמינימום מאמץ.  כבר לפני כ – 100 שנה דיבר פילאטיס על חוסר התנועה בחיי היומיום בעולם המערבי, מה שכמובן הולך ומחמיר בימנו. פילאטיס פיתח סדרות של תרגילים על המזרן ועל המכשירים השונים, המאפשרים טווחי תנועה גדולים במפרקים ובעמוד השדרה.

בשיטת הפילאטיס מחזקים קודם כל את שרירי הליבה  והיציבה – שרירי קרקעית האגן, שרירי הבטן ושרירי הגב העמוקים – מתוך מחשבה ששימוש נכון בהם ימנע עומס מעמוד השדרה והמפרקים השונים. אימון בשיטה מאפשר חיזוק הגוף תוך שמירה על גמישות ואורך בשרירים, מספר החזרות בכל תרגיל קטן ומתקיימת זרימה בין התרגילים. במהלך התירגול מושם דגש על נשימה נכונה, ריכוז, שליטה, דיוק, זרימה, עבודת מרכז הגוף ובקיצור – כל ששת עקרונות השיטה. תרגול קבוע בשיטה מביא את הגוף לאיזון פיזי ומנטלי.

השיטה מתאימה לכולם- אנשים בריאים, נשים בהריון ולאחר לידה, ספורטאים מקצוענים וחובבים וכמובן אנשים המחלימים מפציעות או פגיעות שונות. השיטה משלבת ערכים שיקומיים ומאפשרת אימון אישי או בקבוצות קטנות, כך שניתן להשגיח ולתת מענה לצרכים והיכולות השונים של כל מתאמן.